Ugrás a fő tartalomra

Érintőképernyős játékok, érintőképernyő használatának tanulása

 Érintőképernyők

Manapság természetes számunkra, hogy értintőképernyők vesznek körül minket, hiszen a telefonunk, a tabletünk is így működik, ahogy a legtöbb helyen az információs táblák, a jegykiadó autómaták is. Éppen ezért a gyermekek egészen pici kortól ösztönösen ismerik meg ezeket a megoldásokat és kezdik el használni az ikonokat, képeket már azelőtt, hogy írni-olvasni tudnának.
Azok a gyermekek azonban, akiknek a nagymozgások és/vagy finommozgások kivitelezése nehézséget okoz ezt is sokszor hosszass gyakorlással és/vagy további extra segítséggel tudják csak megtanulni használni. Eközben a képernyők mérete a telefon apró kijelzőjétől a tantermi táblák méretéig változik, amit természetesnek veszünk, hogy ezt mindenki kezelni tudja.

Láttam már gyerekeket és felnőtteket, akiknek a mozgásos nehézségek miatt az volt a természetes, hogy az asztalra fektetett telefonjukat az orrukkal kezelik miközben mi észre se vesszük, hogy mindkét kezünk kell a telefonunkhoz, hogy tartsuk és jó helyen érintsük és már ügyetlenkedünk, amikor az egyik kezünk tele van és nem sikerül tartani és érinteni egyidőben.
Arról pedig még nem is beszéltünk, hogy mindannyian látjuk, amikor egy idős ember nem látja jól az apró kijelzőt vagy nem veszi észre, hogy nem a megfelelő betűt választotta a billentyűzetén.

Ahogy régen a Windows megjelenésekor az egér használatot kellett megtanulnunk, épp úgy kell pár embernek az érintőképernyő kezelését is megtanulni. Akkor is játékokat kaptunk a kattintás a vonszolás a jobb klikk és a dupla klikk gyakorlására. Az idősebbek biztosan emlékeznek még ezekre a játékokra, akkor is, ha nem tudják hogy ezek ezt a célt szolgálták:

Aki a korábbi bejegyzéseket is olvasta, az találkozott már az ajánlott játékok között az Owlieboo játékgyűjteménnyel, melynek van érintőképernyő gyakorlására készült verziója is, hogy a telefonokon, tableteket is lehessen játszani velük:
Android-ra és iOS-re is elérhető.
De említhetünk olyan megoldásokat is, mely során a játék valóban egy hatlmas fal felületet vagy egy teljes asztalt foglal el.
Sokszor az érintőképernyő használatának megtanulásához is használunk Scratch játékokat, hogy azok valóban a gyermek érdeklődéséhez igazodjanak.
Ebben a példajátékban az alakzatok vonszolása és pecsételése is szükséges, ami nagyon sok gyereknek nehézséget okoz.  Más gyermekeknek az okoz nehézséget, hogy ennek a feladatnak nincs jó meg rossz megoldása, mindenki a saját elképzelése alapján dolgozhat.
Érintések gyakorlása
Egészen biztosan nem tudjuk az összes gyakorló játékot felsorolni, de néhány ötlettel igyekszünk segíteni annak érdekében, hogy egyáltalán hol érdemes keresgélni.
A legkisebbeknek leggyakrabban tabletek, esetleg telefonok kerülnek a kezükbe. Egyszerű grafikák, zenék, játékok és videónézés, zenehallgatás szokott lenni a cél, néha teleofnálás, videóchat távoli rokonokkal, amikkel már pici korban megismerkednek a gyermekek.
Nem célunk ebben a bejegyzésben azt megvitatni, hogy mennyi időt és hogyan töltsenek a gyermekek az eszközök előtt, csupán ötleteket szeretnénk adni, hogy amikor ezen eszközök előtt ülnek, akkor milyen játékokkal lehet ötletesen eltölteni az időt, amikkel az eszközhasználatot és tudásukat fejleszthetik.
A legkisebbekkel elsőként érintős játékokat és zenélős játékokat szoktam kipróbálni. Ilyenkor megfigyelem, hogy képesek-e a figyelmüket a képernyőre irányítani, meg tudják-e érinteni. Ezeket a játékokat a totyogóknak keresem, az alábbi hívószóval: toddler games:
Android-ra és iOS-re is elérhető.
Ezeknél a játékoknál bárhol megérinti a képernyőt akkor kap egy animációt visszajelzésként. Ezekre a játékokra az érzékelés-észlelés (Sensory) hívószóval szoktam keresni.
A következő csoportba azok a játékok tartoznak, amikor már az is számít, hol érinti meg a képernyőt:
A zenélés, a hangadás a legtöbb kisgyermek számára vonzó, és pláne, ha ez közös játék, és válaszolgatunk rá a saját eszközünkről.
Android-ra és iOS-re is elérhető.
A rajzolás, ujjal firkálás remek visszajelzés arra, hog valaki megérintette a képernyőt, de akár kitalálás játék is lehet, hogy mit is rajzolok éppen. 
Android-ra és iOS-re is elérhető.
A fényképek nézegetése sok gyermek számára jó szórakozás, akár ő választja, akár kérjük, hogy melyik állatot nyomja meg, pláne hogyha változatos fényképeket és hangokat is ad az alkalmazás.
Android-ra és iOS-re is elérhető.
Ez a játék már nehezebb, mert a lufik mozognak a képernyőn, bár a méretük és a sebességük beállítható, így elérhető, hogy a feladat ne legyen túl megterhelő.
Android-ra és iOS-re is elérhető.
Ezeknél már nehezebbek azok a játékok, amiknél vonszolni, dupla kattintani vagy két ujjal manipulálni kell. Sok esetben ezek helyett már a kisegítő lehetésőgek beálltásait is ki kell használni, bár olyanokkal is dolgoztam akiknél már az érintésnél figyelni kellett, hogy az első vagy az utolsó érintés a szándékos, de szerencsére ezek megadására az operációs rendszerekben van lehetőség.
Formák, színek és egyéb egyeztetéses játékok találhatók Android-ra és iOS-re is.
Klasszikus puzzle kirakó játék. Android-ra és iOS-re is elérhető.
Tanulás érintőképernyős eszközökön
Szerencsére nem csak a legkisebbeknek vannak játékok, hanem a teljes iskolás korra találunk ötletes és kevésbé ötletes megoldásokat, tananyag felfolgozásokat.
Talán sokan ismerik a Tankockákat. A példa amit választottunk egy kis matek elsősöknek, ahol  a párokat egymáshoz kell vonszolni:
Ahogy szintén sokan tudják hasonló lehetőségeket találunk a WordWall oldalon is. Itt egy olvasás feladatlapot választottunk amiben csak a megfelelő válaszra kell kattintani:
A teljesség igénye nélkül megemlítenénk még, hogy a Boardmaker 7 segítségével is készíthetünk feladatlapokat, játékokat a tanítványainknak, akilet aztán saját eszközükön megnyithatnak, ehhez pedig csak a Student Center nevű alkalmazásra van szükség, hogy a számukra megosztott feladatlapokat saját eszközükön megnyissák, ami elérhető Android, iOS és Windows rendszerre is.
A posztot készítette: Miksztai-Réthey Brigitta és Tóth Mónika – AAK szakemberek


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kommunikációs programok mobileszközökre

 Szerencsére a kommunikációs alkalmazások köre egyre szélesebb. Különböző árkategóriában és minőségben találni már ilyen-olyan alkalmazásokat. A következő bejegyzésben megpróbálom kicsit összefoglalni, hogy nekem melyek a személyes kedvenceim, és miért. Vannak ingyenes és ingyenesen kipróbálható alkalmazások, még az iOS világában is. Ahogy beszélgettem a gyermekekkel és a szülőkkel, azt láttam, hogy a két legismertebb és Magyarországon legelterjedtebb alkalmazás a http://www.nikitalk.com/ és a http://pictoverb.com/ sok esetben jó megoldás, de sokak számára csupán kompromisszum, mert nem ismernek jobbat. Azt gondolom, nincs hibátlan alkalmazás, hiszen minden felhasználó más, és éppen ezért mindenkinek más lesz a legjobb. Nem is célom tehát megmondani, hogy melyik alkalmazás a legjobb, vagy a legrosszabb, viszont sok felesleges próbálkozástól, keresgéléstől, zsákutcától menekülhetünk meg, ha jól megválasztjuk, kinek milyen alkalmazást érdemes kipróbálnia és milyen nem. N

Első lépések a Vex Go készlettel

 Sok gyerek ösztönösen ráérez az építésre, próbálkozik amíg nem lesz valami érdekes, más gyerekek viszont nem akarnak hibázni, ezért inkább távol maradnak, kivonódnak, vagy nem vállalnak be próbálkozást, hanem inkább biztosra mennek.   A következőkben bemutatott építmények kitalálásában és elkészültében a képen létható kis barátnőm, Edina segített, aki nagyon örült annak is, hogy felkerül az internetre, mert azt reméli híres lesz. És természetesan a kis úrhajós is nagy segítségünkre volt az alkotás során. Edina és az Űrhajós Edina a készlet átnézegetése után előállt pár ötlettel, hogy milyen egyszerű használati tárgyakat készíthetünk, így szép kis készlete lett az Űrhajósnak. Létrák és súlyzók És egy kis edzés rögtön belefért az űrhajós kiképzésbe. Úgy gondolom mindenkinek jól jön néha egy kis társaság, ezért hát épíettem egy kis barátot az úrhajósnak. Egy kis úrkutya formájában. Az űrkutya és az úrhajós Ha bármit szeretnénk csinálni, akkor nem árt egy kis áramot szerezni, így következ

Vex go egyszerű motoros tárgyak és lények - ötletek

  Azt gondolom, a robotika és a játszva tanulás fontos eleme, hogy kiléphetünk a keretekből, amikor lépésről lépésre megmondják mit és hogyan csináljunk. Nem cél utasítások vakon végrehajtása, hanem teret engedünk a problémafelvetésnek a próbálkozásnak a kísérletezésnek, mert sok problémára nincs egy jó megoldás, hanem megoldások vannak, jobbak és rosszabbak és az oda vezető úton vicces kudarcok. A határozott elképzelésem egy motoros daru elkészítése volt. Persze a forgómotor és daru karjának a forgatása elgondolkoztatott. Mivel a házi mérnököm (értendő: férj) se volt tele remek ötletekkel, így jött a kísérletezés, próbálkozás. Eddig egészen gyorsan ment a dolog, és az ötlet is adott volt, hogy ennek fel kéne tekerednie valahová és máris megoldódna a probléma. Szóval kis kiegészítéssel jött a következő állapot, ami nem igazán állt meg a lábán, de azért legalább az elvárt hatást meghozta: Mivel a cél nem egy integető kar, hanem egy emelni tudó robotkar, ezért a mágneses kar beépítését v