Az informatika tanárok gyakran hallanak olyan lehetőségekről, hogy hogyan lehet segíteni a tanulást, a gondolkodás fejlesztést robotok segítségével. Pedig a sok elérhető lehetőség nem csupán az informatika órákon lehet hasznos.
Én magam a magyar startup: Codie mellett a LEGO termékeit próbálhattam ki.
Az NJSZT Közoktatási Szakosztálya nemrég kölcsönadott 2 LEGO WEDO készletet, hogy gyógypedagógus hallgatókkal és súlyosan, halmozottan sérült gyermekekkel is kipróbálhassuk azt. Mindkét csoport nagyon élvezte és jelezte, hogy szívesen használná máskor is a készleteket. A fényképeken a gyógypedagógus hallgatók által épített krokodil látható. Bár a megvalósításhoz internetes segítséget igényeltek (azaz kerestek egy építési sablont), a program elkészítéséhez nem tudtak kész megoldást találni. A programot Scratch segítségével valósítottuk meg.
A következőképpen működött: a krokodil "áldozatra várva" állt tátott szájjal, és amint valami a szájába került ráharapott, majd kinyitotta a száját és újra ráharapott, míg üres nem lett a szája.
A következőképpen működött: a krokodil "áldozatra várva" állt tátott szájjal, és amint valami a szájába került ráharapott, majd kinyitotta a száját és újra ráharapott, míg üres nem lett a szája.
Az elkészült programot egy "önkéntes" LEGO emberke segítségével teszteltük is. Erről látható egy videó is.
Az elkészült alkotást a Segítő Kommunikációs EGYMI minden fejlesztő nevelés-oktatásban részesülő kis diákja kipróbálta:
Elsőként mindenkinek a kerekesszékébe, ruhájába harapott bele a krokodil, majd aki szerette volna, az a kezét vagy orrát is betehette a robot szájába.
Az elkészült alkotást a Segítő Kommunikációs EGYMI minden fejlesztő nevelés-oktatásban részesülő kis diákja kipróbálta:
Elsőként mindenkinek a kerekesszékébe, ruhájába harapott bele a krokodil, majd aki szerette volna, az a kezét vagy orrát is betehette a robot szájába.
A kipróbálás mind a gyermekek, mint a szülők, mind a szakemberek számára kellemes élmény volt. Az egyik logopédus kolléga azonnal meg is jegyezte, mennyire hasznos lenne számára egy ilyen "játék" a szájmozgások bemutatásához. A szülők pedig a motiváló hatásnak örültek a leginkább. A pedagógusokkal eközben azt figyeltük meg, hogy a gyerekek mennyire szépen és figyelmesen mozogtak a robot mellett, vigyázva arra, hogy le ne essen, meg ne sérüljön.
Ez alapján nagyon remélem, még sok alkalmam lesz ezt és hasonló termékeket kipróbálni és használni, mind a gyógypedagógusok képzésében, mind pedig a fejlesztő nevelés-oktatás során.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése