Játék ötletek:
Az előző bejegyzésben említettük, hogy bemutatunk néhány olyan, a weben ingyenesen elérhető játékot, amik kellően motiválhatják a gyerekeket arra, hogy megtapasztalják a tekintetükkel való vezérlés élményét, és közben még gyakorolják is, hogy egyre ügyesebbek legyenek az alkalmazás használatában.
Ezeket a játékokat elsősorban gyerekeknek ajánljuk, akiknek a szemegér az egyetlen opció az info-kommunikációs technológiák használatához.
1. Mielőtt elkezdenénk…
Az információkon felbuzdulva
mielőtt gyorsan belevágnánk, fontos néhány szempontot mérlegelni. Meg kell
győződnünk arról, hogy bizonyos képességek és készségek szintje és működése
megfelelő-e ahhoz, hogy a szemegérrel kezdjünk dolgozni. Amennyiben szükséges
forduljunk szakemberhez egy részletes felmérésért. A teljesség igénye nélkül a
főbb szempontok:
- Funkcionális
látás
Az első szempont, hogy
átgondoljuk a gyermeknek biztos nincs vizuális feldolgozási problémája! Cerebral parésis, súlyosan halmozott sérülés, súlyos epilepszia, a központi
idegrendszer károsodása esetén előfordulhat vizuális feldolgozási zavar, ezt
cerebrális látássérülésnek hívjuk. A gyermek szemén ez nem látszik, tehát első
látásra nem észrevehető, de gyakori a mellé nézés, a bambulás, a fixálás hiánya,
vagy fluktuálása.
A tekintetkövetés használatához
szükség van továbbá olyan funkciókra is, mint a vizuális figyelem felkeltése,
megtartása, a fixálás, követés, pásztázás, tekintetváltás stb.
Amennyiben látássérülés és
vizuális zavar bármilyen gyanúja felmerül, szakemberhez kell fordulni egy alaposabb
kivizsgálásért.
- Értelmi
– kognitív működés szintje
Fontos érteni a működés lényegét,
az ok-okozati összefüggéseket. Aktiválok valamit és történik valami. Rányomok
egy képre, figurára és megszólal. Természetesen ennek hiányában ez a készség
akár ezekkel a játékokkal fejleszthető is. Kellő tapasztalat és ismétlés
mellett, azonban ki kell, hogy alakuljon az elvárás (anticipáció), hogy nem
csak véletlenszerűen nyomkodja a gyerek a billentyűket, vagy jelen esetben
nézegeti a képernyőt, hanem már tudatosan néz az adott „objektumra” mert tudja,
hogy történni fog valami (megszólal, elmozdul stb.). Megtörténik az, hogy elkezdi
összekapcsolni a funkciókat.
A számítógép, vagy más okos
eszköz használatához az is elengedhetetlen, hogy az illető értse azt hogy a
képek, ikonok tartalmakat, jelentéseket hordoznak.
Szükséges, hogy képes legyen
szisztematikusan nézni a képernyőt, az ott látható dolgokat tudja megkülönböztetni vagy éppen párosítani, és képes legyen ezeket adott
fogalmakhoz/jelentésekhez társítani.
Ezek a készségek, képességek
persze fejleszthetők az itt ajánlott játékok által is, de megalapozni nemcsak ezekkel
lehet és kell.
- Mozgásos képességek és készségek –
pozicionálás, adaptációk
Bizonyos mozgássérülés esetében
megfelelő adaptáció, pozicionáló eszközök nélkül a számítógép használat
megoldhatatlannak tűnhet. Van olyan eset, amikor mind az eszközt, mind a gyermeket pozícionálni szükséges. Sok esetben kellhet egy speciális ülőmodul fejtámlával.
Lehetséges, hogy egy tartó vagy állvány segítségével a táblagépet/laptopot is
szemmagasságba kell helyezni, vagy az esetleges túlmozgások miatt még le is
kell rögzíteni. Több esetben alkalmazunk kapcsolókat bizonyos funkciók
kiváltására, amiket attól függően hogyan aktiválja az illető szintén rögzítünk
(pl. kézhez, lábhoz, állhoz stb.).
A szemegér és egyéb asszisztív
eszköz kiválasztásához és alkalmazásához, valamint a szükséges adaptációkról,
pozicionálási megoldásokról szakemberrel szükséges konzultálni.
1. 2. Játékötletek a szemegér funkciónak
gyakorlásához
· - beállítások
A gyerekek esetében a szoftver beállításoknál az un. Mouse
Emulation-t kell kiválasztani és az OK gombbal jóváhagyni.
Itt kiválaszthatjuk először, hogy
az egéren a jobb, vagy bal klikket kívánjuk használni és kiválaszthatjuk a
különböző funkciókat is (hány kattintás, vonszolás, kurzor). Amilyen klikket és
funkciót választottunk az megjelenik és azzal fogunk dolgozni. Ha váltani
szeretnénk, előhívjuk a tekintetünkkel a legördülő menüt és változtatunk.
·
- tekintettel működtetés, ok-okozat
megtapasztaltatása
Érdemes egyszerű játékokkal
kezdeni, ahol a cél a gyors, azonnali válasz megtapasztaltatása egyszerű alapkészség
használatával. A megfelelő klikk kiválasztásával tekintettel működésbe hozunk
valamit. Ránézünk az adott objektumra, az megszólal, megmozdul stb.
A Scratch programmal viszonylag gyorsan és egyszerűen, akár személyre
szabottan is létrehozhatunk ilyen játékokat.
Pár további játék ötlet:
Hangszeres: https://scratch.mit.edu/projects/796279583/
Kifestő: https://scratch.mit.edu/projects/779737169/
Különböző hangok: https://scratch.mit.edu/projects/755784192/
Táncos: https://scratch.mit.edu/projects/442607514/
Egyszerű zenéket lehet „komponálni” az alábbi oldalon található színekkel és térbeli figurákkal. Itt még mindig csak kattintással aktiváljuk a hangokat. A színekkel, formákkal jól lehet motiválni a gyerekeket. Nagy előnye az oldalnak, hogy bár ugyanarra a készségre tanít, gyakoroltat, de többféle lehetőségből lehet választani. Nem unnak rá olyan gyorsan a gyerekek, újra és újra elővehető.
Hangokkal színező játékok: https://musiclab.chromeexperiments.com/
·
- összetettebb egérfunkciók gyakorlása
A következő oldalon ezekre kiváló
játékötletek találhatók.
A játékok az alábbi kategóriák szerint vannak szortírozva:
* kattintással működtetés
* egér-mozgatással való működtetés
* vonszolás és áthelyezés gyakorlása
Mindegyikre megemlítünk egy-egy példát is a jobb érthetőség kedvéjért.
* kattintással működtetés: tekintettel elő lehet hívni egy állatot a dzsungelből, ami megszólal. Külön jó, hogy különböző helyekről jönnek elő az állatok, tehát jó gyakorlás arra, hogy a gyermek ne csak a kép egy pontját fixálja.
* egér-mozgatással való működtetés: a képen látható bogarak akkor mozdulnak, ha mozgatjuk az „egeret” rajtuk.
* vonszolás és áthelyezés gyakorlása: a minta alapján kell az állatot „összerakni”. Itt szükség van a bal klikk és vonszolás funkció kiválasztására, valamint jó gyakorlás a tekintet irányítására, koordinálására.
Reméljük, hogy ezekkel a hasznos ötletekkel tudtunk segíteni szülőknek, szakembereknek ahhoz, hogy bátrabban és tudatosabban kezdjék el a fejlesztést. Sok sikert a kipróbáláshoz.
A posztot készítette: Miksztai-Réthey Brigitta és Tóth Mónika – AAK szakemberek
Megjegyzések
Megjegyzés küldése